onsdag 30 november 2011

Barn finds: Twostroke Jawa

Hur man hittar dem!





Jawa fyrcylindrig tvåtakt

One of the most mythical race bikes of all times, the 1968 Jawa 4 cylinder



Ja , jag vet att man inte ska avslöja sina källor, men andra ord aldrig säga vart och av vem man fått informationen.


Men eftersom jag är en sådan person som gillar att dela med mig och har svårt att vara tyst längre än högst 8 sek....så


Förra veckan följe jag med en god vän som har en näsa och ett luktsinne för motorcyklar som den bästa jakthund., och för att göra historien kort så kolla på bilderna!





..det vi ser är en udda tvåtakts jawa: -vattenkyld och fyra cyllar, och jag lovar det finns inte många
..mantel för kylningen. och ena vevhus halvan
..stora delar av motorn..

i det gamla uthuset fanns även en del annat som fångade mitt öga, "racingrör tvåtakt", jag ska återkomma för att identifiera dem senare..





(och som ni ser har jag inte avslöjat källan...)
















3 kommentarer:

  1. Sådan här?? http://www.classic-motorbikes.com/Jawa_4_cylinder_FC09.html

    SvaraRadera
  2. Jäpp! koolt va! här i Sverige.
    Bill Ivy lost its life with a Java 4 following an engine problem.
    In any case, those were machines with high-performance, proven by the victory of Silvio Grassetti in the 1969 GP of Yugoslavia and the two second positions behind Agostini in Hockenheim and Dutch TT.
    The factory stopped development of these machines end of 1969.

    SvaraRadera
  3. Kan det vara någon annan modell? I tidgare länken nämns en äldre 250cc? Det är väl en Jawa?

    Vinkeln mellan cylindrarna verkar inte stämma för en 350, se http://farm3.static.flickr.com/2302/2364604758_d137d606f5.jpg?v=0

    SvaraRadera