fredag 4 november 2011

Bikes: Yamaha AT1 - C 125cc 1969

Livet från den ljusa sidan!




Ibland har man bara tur! Igår fredag drog jag iväg med AT 1,an till Jari som driver Eskilstuna Blästringsteknik. Super service som vanligt medan jag och Karin shoppade på stan så blev ram och lite andra prylar blästrade , inga tråkiga och långa väntetider på delar som ska bli klara.




..överst AT1 an och underst MX med GYT cross kit







...nu är det ju så att just denna lilla Yamma har blivit brutalt misshandlad av "barnnävar", som gammal man blir man gråtfärdig av behandlingen som den fått utstå!



Brutalt handmålad och som övningsobjekt för svets övningar, dessa små söta barn har även försökt att driva in centergängade bult där det ska vara millimeter, man kan riktigt höra deras faders väna stämma: -"fortsätt ni bara att meka jag kommer och kollar ibland"...




nu finns det ju inte så mycket delar att blästar på en sådan lite rackare..
.sadelstommen var riktigt sunkig, kan nog fixas med nya plåt delar, fast nu finns ju E-bay så vi får se vilken väg jag tar, den breda via tangentbordet eller "-the hard way"


..motorn är som helhet ok, fast misshandlad, till min förvåning sitter det magnet på den, därför saknas batteri låda och batteri...



...gaffelbenen är nog sämst, trodde att det var samma dimension som på As1 gaffelben men där hade jag fel -dessa är tjockare!!



vevhuset ok förutom ett antal havererade nål lager.. men allt ska ändå bytas.. ..2:ans drev helt borta..här har det tjutit
..men nu till det roliga: detta är ingen vanlig AT1 utan en MX med den rätta växellådan för cross, när jag kollade växellådan och räknade tänderna och jämförde med manualen så stämde det inte, men med MX manualen så stämde allt, så nu förstår jag varför den saknade framlyckta, batterilåda och har kortare sadel och annat....det gäller att ha tur!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar